ריקודי בטן

נגואה פואד

תגובות חזור

נגואה פואד השפיעה רבות על מעמד הריקוד במצריים ובעולם. היא נלחמה על מקומם של ריקודי הבטן בעולם הריקוד והבידור ורצתה להקנות להם מעמד מכובד  היא הרקדנית הראשונה שיצרה מופע בו הרקדנית היא במרכז ההופעה ובכך שינתה את מעמדה של הרקדנית בעולם הערבי ובכלל.
 

נגואה פואדהעובדות על חייה של נגואה פואד לא ממש ברורות, היא נולדה בין השנים 1939 ל-1943 (אשה לעולם לא מגלה את גילה) וכנראה נולדה בשכם. נגואה נולדה בשם עווטף מוחמד אל עגמי וכשהיתה בת שלושה חודשים משפחתה עברה ליפו שם בילתה את שנותיה הראשונות. אמה נפטרה מספר חודשים לאחר שנגואה נולדה ואביה שהיה מצרי נישא בשנית לאישה פלשתינאית שתיפקדה כאימה של נגואה.
בשנת 1948 הבית של משפחתה התפוצץ במלחמת השחרור והם איבדו את כל רכושם. אביה עבר לאלכסנדריה כדי לסדר את המעבר של המשפחה אבל מספר ימים אחר כך בשל המלחמה ביפו הם נאלצו לברוח דרך הים, עד שהגיעו לאל עריש שם גרה במחנה פליטים עם אימה החורגת עד שאביה לקח אותם לאלכסנדריה. לאחר מכן הוא התחתן שוב ונגואה ואימה עברו לקהיר ללא כסף ורכוש. נגואה מספרת שבתור ילדה העריצה את נעימה עאכף ושהיתה הולכת לקולנוע היתה מחקה את הרקדניות שהופיעו על המסך הגדול. בשנות ה-50 כשהיתה בת 14 החלה לעבוד כמרכזנית בסוכנות של שחקני קולנוע וכך הצליחה לממן את עצמה בקהיר. נגואה מספרת שהמנהל שלה ראה אותה רוקדת הוא שיכנע אותה לשכור חליפה ולהופיע במסיבה.

לאחר זמן לא רב נגואה פואד החלה להופיע במועדונים ברחוב הפירמידות, ב-"סהרה סיטי" ובמועדונים נוספים.
היא התחתנה עם אחמד פואד חסאן שהיה מלחין מפורסם ונגן כינור ידוע ובזכותו בשנות ה-60 הופיעה בהופעת הבמה הראשונה שלה ב-" אדווה אל מדינה" מקום בו הופיעו אמנים כגון: שאדיה, עבד אל חאלים חאפז, פאיזה אחמד ועוד. נגואה מספרת: "חסאן היה גדול ממני ב17 שנה אבל הייתי צריכה אותו." בזכותו התפתחה בתור רקדנית ומופיענית, החלה ללמוד בבתי ספר לריקוד, הצטרפה ללהקת פולקלור ולמדה אצל מורים רוסים (כמו רקדנים מצרים רבים אחרים בשל הידידות בין רוסיה ומצריים) בלט קלאסי, מודרני , ג'אז ועוד סגנונות רבים ומגוונים. לאחר 6 שנות נישואים התגרשה כשלא רצתה ילדים.

רקדנית בטןהתפקיד הראשון שלה בקולנוע היה תפקיד קטן בסרט "שערי אל חוב" (רחוב האהבה) בכיכובו של עבד אל חאלים בשירו "אולולו" ולמדה משחק בשביל לרקוד בסרטים (בסופו של דבר היתה שחקנית מצוינת). מאז הופיעה ביותר מ-250 סרטים בהם שיחקה שרה ורקדה ובמספר אופרות סבון.

בשנת 1976 היא הגיעה לשיא בקריירה שלה כאשר מוחמד עבד אלוואהב כתב לכבודה יצירה לריקודי בטן בשם "אמר 14" ומשמעותו ירח מלא (כינוי לדבר שלם ויפה). בהופעתה ליצירה זו נגואה פואד לקחה את ריקודי הבטן שלב אחד קדימה למופע עם כוריאוגראפיה, תפאורה ותלבושות. היא שילבה את הריקוד האוריינטלי של תחיה כריוכה וסאמיה גמאל עם האקרובטיקה של נאימה עאכף ויצרה מופע הומוגני ודרמטי.
בתור רקדנית הרוויחה אלפים אך מעידה על עצמה שתמיד בזבזה יותר משהרוויחה.

נגואה פואדבשנות ה-70 נגואה נחשבה לרקדנית מספר אחד בעולם הערבי ומחוצה לו. זכורה לה הופעה אחת בה הנרי קיסינג'ר בה לראות אותה מופיעה ואף רקד איתה ומאז כל פעם שהיה מגיע למצריים היה מתעקש לראות אותה מופיעה. בעקבותיו גם קרטר בה לראות אותה מופיעה.

היא יצרה מופע ויצאה איתו לסיבוב הופעות במצריים ולאחר מכן בכל העולם כאשר היתה לה להקה של 12 רקדנים,היא בחרה 35 מטובי המוזיקאים והזמרים, כוריאוגרף ומעצב תלבושות. אפילו פאטמה סרחן, הזמרת של רקדניות הבטן בתחילת דרכה הופיעה עם נגואה.
לנגואה היה חשוב שהנגנים שלה יהיו הטובים ביותר במצריים ובאמת התזמורת שלה היתה אחת הנחשבות. נכתבו עבורה יצירות רבות לריקודי בטן, בניהן: שיק שק שוק, משאאל, סית אל חוסן, ארוסתי ועוד. לאחר חזרות רבות בהן עבדה נגואה עם הנגנים על עיבוד הצירה הוקלטו היצירות היפות והמרשימות ביותר לריקודי בטן.

נישואיה הרביעים זכורים לה כתקופה הטובה בחייה שהיתה נשואה למנהל של מלון שרתון בקהיר.


נגואה פואדהיא ידועה בתנועותיה הגדולות והדרמטיות, בתנועות ידיה המרשימות וגם בפיסוק הרחב שלה. היא אחת הרקדניות היחידות שהריקוד שלהן סימטרי (כל קומבינציה שהיא עושה לימין תחזור גם בשמאל). נגואה פואד מרגישה כמו מלכה על הבמה וזאת הנוכחות שהיא משדרת החוצה.
כניסותיה לבמה היו מהמרשימות וההזויות ביותר (על כרכרה, מתוך חישוקים, על תוף גדול ועל עץ דקל) ובקטעי וידאו שימוש ברקעים כמו פרחים, ים ועוד. תמיד סבבו אותה רקדנים בפירואטים שמנקים לכבודה את הבמה או רקדניות שיודעות לרקוד פחות טוב ממנה. בחלק מהופעותיה שרה ואפילו רקדה ואלס עם בן זוג.
היא הוציאה סרט על יום בחיי נגואה פואד (מלכה אמרנו?) בו אפשר לראות אותה מתעוררת משנת היופי שלה, מדברת בטלפון, מתאמנת באופני כושר בתלבושת מתאימה, עושה חזרות בביתה עם הנגנים ומתארגנת להופעה.

נגואה פואד השפיעה רבות על מעמד הריקוד במצריים ובעולם. היא נלחמה על מקומם של ריקודי הבטן בעולם הריקוד והבידור ורצתה להקנות להם מעמד מכובד כיוון שבמקומות רבים הריקוד היה נחשב כזול. היא הרקדנית הראשונה שיצרה מופע בו הרקדנית היא במרכז ההופעה ובכך שינתה את מעמדה של הרקדנית בעולם הערבי ובכלל.
 

תגובות : נגואה פואד
למעלה
הוסף תגובה חדשה:
נכווה פואדהגב
מתי ניפטרה
מתי נפטרההגב
מתי נפטרה
רקדנית ושחקנית מעולה
נגואה רקדנית מעולה ויפה ויש לה גוף מושלם
בשנת 1981 בקרתי במצרים שבוע ימים אין יום שלו הגעתי להופעות של נגואה פואדהגב
בשנת 1981 בקרתי במצרים שבוע ימים ולא היה יום אחד שלא הלכתי למועדון לילה לראות את נגאוה פואד מרים לוי
משו פצצות לה גבות
מפת האתר
>